Wednesday, May 14, 2014

NOSTALGIA CINTA ALLAHYARHAM ADAM AHMAD


Lagu KAU PERGI JUA terngiang-ngiang ditelinga. Kenangan sewaktu zaman remaja bermain2 diingatan seiring dengan kemerduan alunan suara si penyanyi hitam manis ini. Lagu tentang keluh kesah seorang lelaki yang kehilangan/kematian kekasih hati begitu menusuk kalbu waktu itu.
Lagu yang begitu popular sekitar tahun 1983 itu telah menjulang nama penyanyi ini dipersada seni suara. Selain mencipta beberapa buah lagu seperti lagu Teratai Layu Di Tasik Madu, Adam Ahmad juga pernah mencipta lagu Janji Manismu nyanyian Aishah yang telah berjaya dinobatkan sebagai Juara Lagu pada tahun 1990.
Saya memang amat meminati penyanyi Adam Ahamad ini.  Ketika zaman kegemilangannya, saya banyak mengunting dan menyimpan gambarnya dan di lekatkan di dalam sebuah buku nota. Begitulah, tetiba Adam Ahmad hilang dari persada seni. Tetapi kemunculan waktu diusia 40an apabila dijemput oleh sebuah stesyen tv untuk menyanyikan semula lagu Kau Pergi Jua mengubat kerinduan saya.
Pada Disember 2010, Adam Ahmad menamatkan zaman bujang ketika usia 46 tahun setelah ditemukan jodoh dengan bekas rakan sekolahnya. Tetapi pagi ini saya dikejutkan dengan berita dari laman media sesawang yang mengatakan Adam Ahmad telah menghembuskan nafas terakhirnya di Hospital Ampang pada jam 12.15 pagi  selepas menghidap penyakit kencing manis, jangkitan kuman dalam darah dan tekanan darah rendah. Telah pergi seorang lagi penggubah dan penyanyi tersohor negara ini dengan meninggalkan khazanah lagu cintanya yang tidak akan lekang dek panas, tidak lapuk dek hujan. Semoga rohnya di cucuri rahmat. Al fatihah...


 Di sini saya titipkan lirik lagu KAU PERGI JUA..

Wajahmu
Seindah serinya pelangi yang indah
Seharum mawar putih segar berkembang
Wajahmu
Mengapa sering terbayang dimataku
Sehingga terbawa didalam mimpiku

Sayangku
Tahukah kau didalam hatiku ini
Tersimpan perasaan cinta nan suci
Kau bunga
Ingin kusuntingmu menjadi milikku
Lantas kuabadikan dalam jiwaku

Sayangnya
Harapan yang selama ini kubawa
Hancur berkecai musnah jua akhirnya
Semuanya bagaikan sebuah mimpi

Kau pergi jua
Setelah cinta ku ini membara
Belum sempat ku curahkan kasihku
Kau pergi tak kembali...

No comments: