Sunday, May 4, 2014

BUAT BAIK BERPADA-PADA...


Ada segelintir mereka yang menyindir, marah-marah dan mempersoalkan tenteng kedatangan Obama ke Malaysia. Soalan yang sepatutnya ada didalam fikiran kita ialah… Siapalah kita? Mampukan kita menolak bila ada pemimpin berkuasa besar yang mahu menjadi tetamu kita. Bukankah telah menjadi polisi Malaysia untuk tidak menjadi musuh kepada sesiapa dan  menerima siapa juga tetamu yang mempunyai hubungan diplomatik dengan Malaysia. Kita bukan mempunyai kuasa besar spt Cina atau Russia. Lihat saja Russia, mereka tahu mereka mampu melawan hingga berani mengugut untuk tidak membayar hutang  mereka kepada US, malah menjadi seperti Korea Utara yang akhirnya disisih dan mahu dihancurkan. 
Kita bangga dengan Tun Mahathir yang mampu meletakkan nama negara ke mata dunia tapi ada pengorbanan yang harus kita lalui. Lihat bagaimana George Soros penyangak matawang, menyerang ekonomi kita dan memporak-perandakan ekonomi negara-negara miskin dan sedang membangun hingga jatuh merundum, beratus2 syarikat lingkup, berpuluh-puluh projek terbengkalai termasuk lah projek bakun. Tetapi kita bernasib baik kerana mempunyai Perdana Menteri yg bijak dan mampu mengendalikan masalah malahan tidak tunduk kepada tekanan mereka.
Pada pandangan US, Malaysia ini mungkin umpama habuk yang terlekat dibahu, bila2 sahaja boleh dijentik dan dibuang.   Kita bukannya berbuat baik untuk mengampu tetapi ada perkara lebih besar yang perlu kita utamakan.… keamanan dan keselamatan negara.  Kita hanyalah sebuah negara kecil, bukan juga negara militeri malahan ekonomi Malaysia kebanyakkannya masih bergantung kepada pelabur2 dari US. Tetapi itu bukanlah bermakna kita harus tunduk pada mereka umpama kata Tun M, jangan kita merasa satu paksaan untuk tandatangani (TPPA) walaupun negara besar datang, kita merasa kecil, yang  akhirnya akan merugikan kita. 
Orang-orang kita ini kadang2 double standard. Dok sindir-sindir, kutuk-kutuk, maki-maki tapi Md Donald telan jugak, KFC diorang cari jugak. Kalau kita rasa kita mempunyai kuasa sehebat mereka , kita sentuh satu perkara kecil sahaja tapi byk kepentingannya.… mampukan kita menghasilkan ubat-ubatan buatan sendiri secanggih buatan US? Jangan hanya kata ubat tongkat Ali dan kacip Fatimah sahaja yg boleh kita buat….
Walaupun kita tahu MEREKALAH sebenarnya dalang kepada seluruh negara di dunia tetapi biarlah kita bergerak secara berhati-hati “umpama  menarik rambut dalam tepung, rambut jangan putus, tepung jangan berselerak.”  Kita kena yakin pada ketentuan Allah, apa sahaja yang terjadi adalah kehendakNya, cuma kita perlu berusaha untuk tidak terjadinya perkara2 buruk menimpa bumi Malaysia yang tercinta ini. In Sya Allah...

No comments: